Σελίδες

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΔΙΚΤΥΑ.

Χρ. Κολώνας: 12 έργα αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας

ΑΝΑΜΕΤΑΔΟΣΗ



Επενδύσεις... υψηλής τάσης αξίας 2,5 τρισ. ευρώ θα χρειαστούν στον ενεργειακό τομέα της ΕΕ μέχρι το 2030 για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ευστάθεια του συστήματος ηλεκτροδότησης, ενώ μόνο στην Ελλάδα δρομολογούνται μέχρι το 2020 12 έργα προϋπολογισμού περίπου 11,5 δισ. ευρώ.
Ο ενεργειακός χάρτης της Ελλάδας αλλάζει τελείως όψη και μέσα από 12 επενδυτικά σχέδια τα οποία προωθεί η ίδια ΕΕ. Η χώρα αποκτά εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, όπως με την κατασκευή των αγωγών TAP και τον Eastern Mediterranean (Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας), ασφαλές ηλεκτρικό σύστημα από τη διασύνδεση με καλώδιο πάλι μεταξύ των προαναφερόμενων χωρών αλλά και με δεύτερο δίκτυο με τη Βουλγαρία, ενώ συνολικά από τα 12 αυτά έργα δημιουργούνται γύρω στις 17.500 θέσεις εργασίας.
Αναλυτικά τα 12 projects για τα οποία έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αδειοδότησης με τη μέθοδο του Fast track είναι:

1. Διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας μεταξύ Hadera και Αττικής
Το έργο γνωστό και ως Euro-Asia Interconnector, αφορά υποθαλάσσιο 600 kV DC καλώδιο για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ ? Κύπρου ? Ελλάδας. Το καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 χλμ. Ειδικότερα θα περιλαμβάνει τρεις διασυνδέσεις:
• 329 km μεταξύ Ισραήλ - Κύπρου,
• 879 km μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και
• 310 Km μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Θα επιτρέπει την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και προς τις δυο κατευθύνσεις.
Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου αναμένεται να απασχοληθούν 600 άνθρωποι. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσης του τμήματος Κύπρος ? Κρήτη είναι το 2019 και του τμήματος Κρήτη ? ηπειρωτική Ελλάδα είναι το 2018.
 
2. Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Bουλγαρία) και Νέα Σάντα.
Το συγκεκριμένο έργο αφορά την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Το συνολικό μήκος της γραμμής θα είναι περί τα 144 km περίπου, εκ των οποίων τα 29km επί ελληνικού εδάφους. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης κυμαίνεται από 8 εκατ. ευρώ με 10 εκατ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα της γραμμής. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσής του είναι το 2020.


3. Υδροηλεκτρικό αντλησοταμίευσης στην Αμφιλοχία.
 
Το σύστημα αντλησοταμίευσης με δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες, στις θέσεις Αγ. Γεώργιος και Πύργος, συνολικής ισχύος 590 MW, έχει ως στόχο την παραγωγή και τη μεγάλης κλίμακας αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Τον «κάτω» ταμιευτήρα του συστήματος αποτελεί η τεχνητή λίμνη Καστρακίου, στα διοικητικά όρια του Δήμου Αμφιλοχίας. Οι δυο ξεχωριστοί «άνω» ταμιευτήρες θα κατασκευαστούν βόρεια του ταμιευτήρα Καστρακίου. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται σε 501.830.000€ (Αγ. Γεώργιος 300.430.000€/ Πύργος 201.400.000€).

Θα δημιουργηθούν 900 νέες θέσεις εργασίας. Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας είναι το 2020.

4. Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας
Ο IGB προβλέπεται να συνδέσει το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) με το αντίστοιχο Βουλγαρικό, έχοντας σαν αφετηρία την περιοχή της Κομοτηνής. Ο IGB θα έχει μήκος 182km, διάμετρο 32 inches και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 (δισ. κ.μ. ετησίως) bcm/y με δυνατότητα αναβάθμισης (με την προσθήκη συμπιεστή) στα 5bcm/y. Ο IGB προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2016. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ, ενώ προβλέπεται να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας στην Ελλάδα περίπου 500 θέσεις εργασίας. 


5. Σταθμός Ανάστροφης Ροής μεταξύ Σιδηροκάστρου και Kula
Το έργο αφορά σε παρεμβάσεις στις υπάρχουσες υπέργειες εγκαταστάσεις διασύνδεσης φυσικού αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία και την κατασκευή επιπλέον υπέργειων εγκαταστάσεων με στόχο την παροχή δυνατότητας μόνιμης αντιστροφής ροής φυσικού αερίου ανάμεσα στα δύο συστήματα (σήμερα η ροή είναι μόνο από Βουλγαρία προς Ελλάδα). Οι εργασίες πραγματοποιούνται στο Σιδηρόκαστρο του Νομού Σερρών με προϋπολογισμό επένδυσης 1,3 εκατομμύρια ευρώ.


6. Πλωτός Σταθμός Aegean LNG import terminal
Ο σταθμός Aegean LNG προβλέπεται να έχει αποθηκευτική χωρητικότητα 150.000 m3 LNG και δυνατότητα επαναεροποίησης και μεταφοράς αερίου 3-5 (δισ. κ.μ. ετησίως) bcm/y. Ο σταθμός προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2016, ενώ θα προσφέρει μία επιπλέον εναλλακτική πηγή προμήθειας αερίου τόσο στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) όσο και στις γειτονικές χώρες μέσω άλλων διασυνδετήριων αγωγών (πχ. IGB). Το εκτιμώμενο κόστος του έργου ανέρχεται στα 275 εκατ.Το έργο εκτιμάται να προσφέρει περίπου 200 θέσεις εργασίας. 


7. Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG
Το έργο αυτό αφορά σε υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), καθώς και σε αγωγό σύνδεσης αυτού με το κατάντη σύστημα φυσικού αερίου, δηλαδή το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου που λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ. Θα εγκατασταθεί στο Θρακικό Πέλαγος, 17,5 km νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Η αποθηκευτική του ικανότητα θα είναι 170.000 m3 LNG και η μέγιστη δυνατότητα παροχής αερίου στο σύστημα (δυνατότητα αεριοποίησης και μετάγγισης) 6,1 δισ. m3 αερίου ετησίως (700.000m3 ανά ώρα). Η συνολική επένδυση εκτιμάται σε 340 εκατ. ευρώ. Η έναρξη λειτουργίας του έργου τοποθετείται στο 2ο τρίμηνο του 2016.


8. Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ΤΑΡ
Θα κατασκευαστεί ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Τουρκίας - Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας συνολικού μήκους 871 χλμ. Ημερήσια μεταφορική ικανότητα 27,1 (εκατ. Κυβικά μέτρα) MCM/day, με μέγιστη ημερήσια μεταφορική ικανότητα 30,1 MCM/day. Η αρχική ετήσια μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα (BCM/year). Εντός της Ελλάδας ο αγωγός (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου) θα έχει όδευση που θα ξεκινάει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους Εβρου, και θα καταλήγει στα ελληνοαλβανικά σύνορα του Ν. Καστοριάς. Φορέας του έργου είναι η εταιρεία Trans Adriatic Pipeline A.G. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται να δημιουργηθούν 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας. Το έργο έχει ήδη έχει λάβει έγκριση ΠΠΕ από το ΥΠΕΚΑ για το Δυτικό Τμήμα (Θεσσαλονίκη-Καστοριά). Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του αγωγού είναι το έτος 2019.


9. Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ITGI
Είναι ο αγωγός φυσικού αερίου για τη διασύνδεση Τουρκίας - Ελλάδας και Ιταλίας. Το έργο έχει προταθεί από κοινού από τον ΔΕΣΦΑ και τη ΔΕΠΑ, ιδιοκτήτες αντίστοιχα του χερσαίου και του υποθαλάσσιου τμήματός του. O αγωγός IGI Poseidon προβλέπεται να διασυνδέσει την Ελλάδα με την Ιταλία μέσω υποθαλάσσιου αγωγού από τις ακτές της Θεσπρωτίας μέχρι την ακτή του Οτράντο της Ιταλίας, μήκους 207km. Η διάμετρος του αγωγού θα είναι 32 inches και η προβλεπόμενη αρχική μεταφορική ικανότητα 8 (δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) bcm/y με δυνατότητα αύξησης στα 12bcm/y. Η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού θα προσφέρει περίπου 800 θέσεις εργασίας. Το κόστος επένδυσης του χερσαίου τμήματος ανέρχεται στα 1,1 δισ. ευρώ.


10. Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Νότια Καβάλα.
Πρόκειται για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή του Νομού Καβάλας και τη διασύνδεσή της με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 34 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 32 υπεράκτια. Φορέας υλοποίησης του έργου ήταν αρχικά ο ΔΕΣΦΑ. Την υπόγεια αποθήκη αναλαμβάνει το ΤΑIΠΕΔ. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται η δημιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας κατά τη φάση κατασκευής. Προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας το έτος 2018.


11. Αγωγός Eastern Mediterranean
Εχει γίνει προμελέτη εφικτότητας (pre-feasibility) με θετικά αποτελέσματα και ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μελέτης εφικτότητας (feasibility study) βρίσκεται σε εξέλιξη. Σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα, η λειτουργία του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2021. Ο αγωγός Eastern Mediterranean θα δύναται να μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και μέσω του ΕΣΦΑ ή/και Διασυνδετήριων Αγωγών (ΙGB και IGI) προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Ο αγωγός θα αποτελείται από υποθαλάσσια τμήματα από τα κοιτάσματα έως την Κύπρο και στη συνέχεια από την Κύπρο, μέσω της Κρήτης και έως την Πελοπόννησο συνολικού μήκους περίπου 1200 km. Τα χερσαία τμήματα του αγωγού από την Πελοπόννησο μέχρι την Ηπειρο θα έχουν μήκος περίπου 480km.

Το έργο Eastern Mediterra-nean Pipeline εκτιμάται πως θα προσφέρει περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης υλοποίησης του έργου ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ.

12. Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Εβρου.
Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στην περιοχή Πέπλος Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης του Νομού Εβρου. Θα υπάρχει συμπιεστής (29,1 MW) για την τροφοδότηση του ΤΑΡ ή του IGI με δυναμικότητα 10 bcm. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια ευρώ και θα δημιουργήσει 120 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 6 κατά τη λειτουργία. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης 37 εκατομμύρια ευρώ και θα δημιουργήσει 100 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 6 κατά τη λειτουργία. Η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται το 2019.


Μελέτη DIW
Επενδύσεις 2,5 τρισ. € για «έξυπνη» ενέργεια

Επενδύσεις τρισεκατομμυρίων ευρώ θα απαιτηθούν τα επόμενα χρόνια στον ενεργειακό τομέα, προκειμένου η Ευρώπη να επιτύχει τόσο τους στόχους που έχει θέσει για μείωση των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όσο και για να διασφαλίσει την ενεργειακή της ασφάλεια κι επάρκεια, υπό το πρίσμα και των πρόσφατων σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει ανάλυση του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικής Ερευνας (DIW Berlin), που καταγράφει τις επενδυτικές ανάγκες στον ηλεκτρισμό, στο φυσικό αέριο και στην εξοικονόμηση ενέργειας.

Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο σημειώνει πως με βάση τους στόχους της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 80%-95% το 2050, αλλά και τον ενδιάμεσο στόχο για μείωση 40% έως το 2030 που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρισμού αλλά και στα δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, καθώς και στα έργα αναβάθμισης της ενεργειακής αποδοτικότητας στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες.

Τα δίκτυα διανομής
Σύμφωνα με την έκθεση, η ανάγκη επενδύσεων εστιάζεται κυρίως στα δίκτυα διανομής, καθώς αυτά πρέπει να γίνουν έξυπνα δίκτυα και να επιτρέψουν τη μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και τη δυνατότητα για ενεργό συμμετοχή των καταναλωτών στη διαμόρφωση της ζήτησης μέσω έξυπνων μετρητών. Παράλληλα, η εκρηκτική κατάσταση στην Ουκρανία αναδεικνύει την αναγκαιότητα για επενδύσεις στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και σε εγκαταστάσεις LNG.

H Διεθνής Ενωση Ενέργειας (IEA) τοποθετεί τις αναγκαίες επενδύσεις στα 165 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, ενώ και η Ε.Ε. προβλέπει πως 70 δισ. ευρώ θα χρειαστεί να διατεθούν στον συγκεκριμένο τομέα μέχρι το 2020. Τέλος και όσον αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας, η ΙΕΑ θεωρεί αναγκαίες επενδύσεις ύψους 1.200-2.300 δισ. ευρώ μέχρι το 2035.

Με δεδομένες τις δημοσιονομικές πιέσεις αλλά και το γεγονός ότι προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί τόσο σε περιβαλλοντικό όσο και ενεργειακό επίπεδο, απαιτούνται σε ετήσια βάση περίπου 150 δισ. ευρώ σε σχετικές επενδύσεις (ήτοι 80% του Ελληνικού ΑΕΠ), η υλοποίηση των προαναφερθεισών επενδύσεων σε υποδομές δικτύων, μονάδες παραγωγής και έργα εξοικονόμησης, είναι αδύνατο να υποστηριχθεί από τους προϋπολογισμούς των κρατών-μελών της Ε.Ε. Κατά συνέπεια, εκτιμάται πως η Ευρώπη θα πρέπει να αναζητήσει τα κεφάλαια αυτά από τον ιδιωτικό τομέα, προσελκύοντας επενδυτές, οι οποίοι όμως με τη σειρά τους θα χρειαστούν επαρκείς εγγυήσεις και το κατάλληλο επενδυτικό τοπίο.
(Έθνος, 3/8/2014)
===================================================================

Λαφαζάνης: Τι εννοούμε όταν λέμε “ελληνικός αγωγός”



Συνέντευξη στο Κόκκινο 105,5 και στον Γ. Ανανδρανιστάκη παραχώρησε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ, κ. Λαφαζάνης αναφορικά με το ταξίδι στη Ρωσία και τον σχεδιασμό για τον αγωγό Greek Stream:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι απέδωσε το ταξίδι σας στη Ρωσία;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Το ταξίδι αυτό ήταν άκρως επιτυχημένο. Θα έλεγα ότι μπορεί να αποδειχτεί ότι θα έχει ιστορική σημασία για τις ελληνορωσικές σχέσεις και πιθανότατα πολύ μεγάλη σημασία για όλη την περιοχή μας και την Ευρώπη. Είναι ένας καινούριος δρόμος, ένα νέο κεφάλαιο, στις ελληνορωσικές σχέσεις και την ανάπτυξή τους. Ένα νέο κεφάλαιο το οποίο έχει επίκεντρο την ενέργεια. Και όπως ξέρετε η ενέργεια παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Ένα σημαντικό ρόλο και οικονομικό και γεωπολιτικό. Είναι στο επίκεντρο των προσπαθειών για την ανάπτυξη όλων των χωρών της Ευρώπης σήμερα.
 Η ενεργειακή πολιτική έχει αναβαθμιστεί πάρα πολύ και έχει σχεδόν πρώτη προτεραιότητα στις πολιτικές που ασκούνται από όλες τις χώρες. Είχε εξαιρετική επιτυχία, λοιπόν, αυτό το ταξίδι και το πρώτο πράγμα που νομίζω ότι έχει μεγάλη σημασία, όχι μόνο για μας αλλά για όλη την Ευρώπη, είναι ότι άνοιξε ο δρόμος για τη διέλευση ελληνικού αγωγού φυσικού αερίου, που θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα μεταφέρει ρώσικο φυσικό αέριο στα σύνορα με τη FYROM με κατεύθυνση την Ευρώπη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο προσδιορισμός «ελληνικός» είναι γεωγραφικός; Αφορά την ιδιοκτησία; Τον έλεγχο; Για εξηγήστε το λίγο.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Όταν λέμε ελληνικός αγωγός εννοούμε ότι ο αγωγός αυτός δεν θα είναι ούτε ρώσικος, ούτε ρωσοτουρκικός, ούτε τουρκικός. Ο αγωγός αυτός θα ξεκινάει από τη Ρωσία, θα μεταφέρει ρώσικο φυσικό αέριο, θα περνάει από τη Μαύρη Θάλασσα, και διαμέσου της ευρωπαϊκής Τουρκίας θα φτάνει στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Από εκεί και πέρα θα κατασκευαστεί ένας αγωγός, αυτό που λέμε ελληνικός αγωγός, ο οποίος θα ξεκινήσει με ελληνική πρωτοβουλία και με ελληνική απόφαση και θα περάσει από το ελληνικό έδαφος. Ο ελληνικός αγωγός θα φέρνει το φυσικό αέριο από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διασχίζει τη Θράκη και τη Μακεδονία και θα φτάνει στα σύνορα με τη FYROM και από εκεί φιλοδοξούμε να φτάσει αυτός ο αγωγός μέχρι την κεντρική Ευρώπη. Θα διασχίζει δηλαδή FYROM, Σερβία και θα φτάνει στην κεντρική Ευρώπη. Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εμείς τι θα κερδίσουμε δηλαδή, έτσι ψυχρά, από αυτό; Θα το κατασκευάσουμε εμείς, δηλαδή ελληνικές εταιρείες;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Ο αγωγός, η συμφωνία για τον οποίον πιθανότατα θα οριστικοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, θα κατασκευαστεί από ιδιωτικές εταιρείες, θα είναι ένα ιδιωτικό έργο και αυτές οι ιδιωτικές εταιρείες θα αναλάβουν πλήρως τη χρηματοδότηση, την κατασκευή και τη διαχείρισή του. Θα είναι ένα μεγάλο project, ένα από τα μεγαλύτερα των τελευταίων δεκαετιών στη χώρα μας και συνολικά όλος ο αγωγός θα είναι μία από τις μεγαλύτερες οικονομικές συμφωνίες, ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά έργα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Τα ωφελήματα για τη χώρα μας θα είναι πάρα πολύ σημαντικά. Εξαιρετικά σημαντικά, θα έλεγα, εφόσον το αμέσως επόμενο διάστημα ολοκληρωθεί η συμφωνία για τη διέλευσή του από το ελληνικό έδαφος. Συγκεκριμένα η χώρα θα μπορεί να προμηθεύεται με σημαντικά φτηνότερες τιμές φυσικό αέριο, πράγμα που είναι πάρα πολύ θεμελιώδες για την οικονομία μας. Γιατί φτηνή ενέργεια σημαίνει πολύ μεγαλύτερη αποδοτικότητα για την οικονομία, ιδιαίτερα για τη μεγάλη βιομηχανία, την ενεργοβόρα βιομηχανία. Θα έχουμε δυνατότητα εμπορίας του φυσικού αερίου, θα υπάρχουν τέλη διέλευσης και φυσικά οι αναλογούντες φόροι. Ετησίως το όφελος για τη χώρα από τον αγωγό μπορεί να ανέλθει σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ένα πολύ σημαντικό ποσό, δηλαδή, ιδιαίτερα για αυτή την περίοδο που διανύει η χώρα και η οικονομία. Τα οφέλη δηλαδή είναι πάρα πολύ σημαντικά.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Δηλαδή θέσεις εργασίας και ρευστό.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Θα δουλέψουν για την κατασκευή του αγωγού γύρω στις 20.000 άτομα, δηλαδή θα υπάρξει μια μεγάλη απασχόληση, ενώ η επένδυση για την ολοκλήρωση του αγωγού θα ανέλθει περίπου στα 2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μια μεγάλη συμφωνία, ένα πραγματικά μεγάλο έργο με πρωτοφανή οφέλη για τη χώρα και την οικονομία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Άκουσα πως θα μπορούσαν να δοθούν κάποια χρήματα προκαταβολικά για τον αγωγό. Υπάρχει κάποια τέτοια συζήτηση;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Βεβαίως υπάρχει συζήτηση και είναι πολύ ισχυρή η πιθανότητα να καταλήξουμε το επόμενο διάστημα σε συμφωνία για άμεσες χρηματοδοτικές προκαταβολές, σημαντικού ύψους προς τη χώρα μας, οι οποίες θα αποπληρωθούν μετά το 2019, που είναι η ημερομηνία λειτουργίας του αγωγού, με τα οφέλη τα οποία θα έχει το ελληνικό δημόσιο από τη λειτουργία του αγωγού. Και καταλαβαίνετε ότι εάν ολοκληρωθεί αυτή η συμφωνία για άμεσες προκαταβολές το επόμενο διάστημα θα είναι μια σημαντική δημοσιονομική ανάσα για τη χώρα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα είναι ρευστότητα που θα αποπληρωθεί από τα κέρδη. Δεν θα είναι δάνειο.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Θα είναι άμεση χρηματοδοτική ρευστότητα έναντι των εσόδων που θα προκύψουν για το ελληνικό δημόσιο μετά το 2019 από τη λειτουργία του αγωγού. Δηλαδή μιλάμε για τη δυνατότητα μιας εμπορικής συμφωνίας για τον αγωγό, μέσα από την οποία θα δοθούν άμεσα προκαταβολές στο ελληνικό δημόσιο έναντι ωφελημάτων του δημοσίου που θα προέλθουν από αυτή τη συμφωνία και τη λειτουργία του αγωγού. Βεβαίως συζητάμε πάντοτε για την ισχυρή πιθανότητα που έχουμε μπροστά μας να ολοκληρωθεί αυτή η συμφωνία για άμεσες προκαταβολές το επόμενο διάστημα και μιλάμε για πολύ γρήγορες, ταχύτατες διαδικασίες, μάλλον εβδομάδων.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Διάβασα μια ανακοίνωση που έλεγε ότι οι συμφωνίες πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι πρέπει να εγκριθεί αυτό το έργο από την Ε.Ε.; Ή είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη το πώς θα το κάνουμε.
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Αυτό που χρειάζεται είναι να τηρηθούν με αυτή τη συμφωνία, με αυτό το έργο πλήρως οι ευρωπαϊκοί κανόνες και οι ρυθμίσεις που έχει θεσπίσει η Ε.Ε., ιδιαίτερα με το τρίτο ενεργειακό πακέτο. Τόσο εμείς όσο και η ρώσικη πλευρά κινούμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Θέλουμε να τηρηθεί απόλυτα, αυστηρά και ουσιαστικά το πλαίσιο το οποίο έχει θεσπίσει η Ε.Ε. Επομένως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα σε σχέση με την Ε.Ε. διότι θα τηρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Θα είναι ένα έργο συμβατό με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο και άρα δεν μπορεί και δεν πρέπει να προκαλέσει αντιδράσεις από την ευρωπαϊκή πλευρά. Είναι ένα έργο απολύτως προς όφελος της Ευρώπης. Η Ευρώπη έχει ανάγκη από το φυσικό αέριο. Δεν υπάρχει εναλλακτική απάντηση απέναντι στο φυσικό αέριο. Επομένως αυτός ο αγωγός θα δίνει τη δυνατότητα στην Ευρώπη να απορροφήσει φυσικό αέριο, να αξιοποιήσει φυσικό αέριο και γι’ αυτό είναι αναγκαίος. Βεβαίως θα περάσει από τη χώρα μας και έχει προχωρήσει η συμφωνία για την κατασκευή και ενός άλλου αγωγού, του λεγόμενου ΤΑΡ, που ξεκινάει από το Αζερμπαϊτζάν και θα καταλήγει στην Ιταλία. Αυτός ο αγωγός θα γίνει στη χώρα μας, υπάρχει σχετική συμφωνία, εμείς τον στηρίζουμε, είναι αζέρικο φυσικό αέριο, αλλά αυτό το φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν δεν αρκεί για να καλύψει τις ευρωπαϊκές ανάγκες. Είναι πολύ μικρότερες οι ποσότητες. Εδώ μιλάμε για έναν αγωγό που θα ξεκινά από τη Ρωσία και θα φέρνει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα φυσικό αέριο 47 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Τεράστια ποσότητα, δηλαδή. Υπάρχει αφθονία φυσικού αερίου που θα διοχετεύεται από αυτόν τον αγωγό και επομένως μπορεί να ικανοποιεί τις ανάγκες που υπάρχουν στην Ευρώπη. Είναι ένα ευρωπαϊκό, δηλαδή, έργο. Ένα έργο που το έχει ανάγκη η Ευρώπη. Θα πρόσθετα μάλιστα ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για αντιδράσεις σε αυτό τον αγωγό, διότι υπάρχει ο άλλος αγωγός στη Βαλτική και μέσω αυτής φτάνει ρωσικό φυσικό αέριο στη Γερμανία σε φτηνή τιμή, προνομιακή τιμή. Γιατί λοιπόν αυτός ο αγωγός είναι νόμιμος, είναι θεμιτός και δεν ενοχλεί κανέναν, ενώ έχουμε αντιδράσεις για το ρώσικο φυσικό αέριο, που θα περνάει από το ελληνικό έδαφος; Δεν μπορεί να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Άλλωστε, ο ελληνικός αγωγός συμφέρει όλη την Ευρώπη, διότι το να έχουμε εναλλακτικές διαδρομές είναι θέμα ασφάλειας, ενεργειακής ασφάλειας για όλη την Ευρώπη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ρωτάω αυτό γιατί υπήρξαν αντιδράσεις συνολικά για το ταξίδι του κ. Τσίπρα στη Μόσχα και από την Ουάσιγκτον δεν ήταν κατάλληλη η στιγμή. Είχαμε προειδοποιήσεις από τον κ. Σουλτς και άλλων Ευρωπαίων παραγόντων, να μην χαλάσει την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική απέναντι στη Ρωσία, απέναντι στη Μόσχα. Υπάρχει ένα κλίμα καχυποψίας απέναντι στην Ελλάδα και τη σχέση της με τη Ρωσία. Εσείς τι λέτε γι’ αυτό;
Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Βεβαίως, βλέπω τις αντιδράσεις και τις βλέπω με έκπληξη. Δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα να θεωρείται οικόπεδο του οποιουδήποτε. Η Ελλάδα είναι μια ανεξάρτητη χώρα. Μπορεί να συνάπτει σχέσεις και να αναπτύσσει σχέσεις με όλες τις χώρες του κόσμου, στη βάση του αμοιβαίου συμφέροντος και στη βάση της διεθνούς νομιμότητας. Αυτό κάναμε. Η επίσκεψη στη Ρωσία ήταν μια επίσκεψη ειρήνης, ασφάλειας και σταθερότητας για όλη την περιοχή. Ανοίξαμε το δρόμο για μεγάλες συμφωνίες. Γίνεται η χώρα μας ενεργειακός κόμβος. Ανοίξαμε το δρόμο επίσης για την περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων, μια ποιοτική πλέον ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων, που μπορεί να αλλάξουν την εικόνα της Ευρώπης και όλα αυτά είναι απολύτως νόμιμα θετικά. Δεν στρέφονται εναντίον κανενός τρίτου. Αντίθετα υπηρετούν την ειρήνη, τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή μας και δεν καταλαβαίνω λοιπόν τις αντιδράσεις. Αν κάποιοι θεωρούν ότι πρέπει η Ελλάδα να συμπεριφέρεται ως προτεκτοράτο τους, να μην ανοίγει ανεξαρτήτους δρόμους στην πολιτική της προκειμένου να υπηρετήσει το εθνικό συμφέρον και το συμφέρον του ελληνικού λαού, κάνουν πολύ μεγάλο λάθος. Η κυβέρνησή μας ακολουθεί ανεξάρτητη πολιτική. Δεν συμφωνούμε με την άποψη να απομονώσουμε τη Ρωσία από την υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτή είναι μια λάθος στρατηγική την οποία ακολουθούν «θερμοκέφαλοι» και δεν έχει προοπτική για την Ευρώπη. Η Ρωσία είναι μέρος της Ευρώπης. Είναι μια μεγάλη χώρα ευρωπαϊκή και επομένως μια ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας και σταθερότητας πρέπει να τη συμπεριλαμβάνει. Ο διάλογος με τη Ρωσία και η συνεννόηση είναι η λύση και όχι η αντιπαράθεση είτε και τα ψυχροπολεμικά κηρύγματα. Αυτά είναι σαφή για μας. Έχουμε πει επανειλημμένα πως κινούμαστε με αυτή την πολιτική η οποία είναι άκρως ευρωπαϊκή πολιτική, η οποία βλέπει και το άμεσο και το μεσοπρόθεσμο και το μακροπρόθεσμο συμφέρον της Ευρώπης. Η Ελλάδα ανοίγει δρόμους, δεν κλείνει δρόμους συνεννόησης διαλόγου. Και αυτό πρέπει να εκτιμηθεί από όλους τους λαούς της Ευρώπης και νομίζω ότι εκτιμάται από τον ελληνικό λαό όσο και αν βομβαρδίζεται με μία απίστευτη προπαγάνδα, η οποία επιχειρεί να κάνει το μαύρο άσπρο ή να υποβαθμίσει την πραγματικότητα και το τι γίνεται γύρω μας. Η επίσκεψή μας στη Μόσχα είχε ιστορική σημασία. Η Ελλάδα μετατρέπεται σιγά-σιγά σε ενεργειακό κόμβο με πολλαπλούς δρόμους διέλευσης ενεργειακών πόρων, όπως ο ΤΑΡ και αύριο ο αγωγός που θα έρχεται από τη Ρωσία. Η Ελλάδα αναβαθμίζεται οικονομικά, αναβαθμίζεται πολιτικά και αυτό είναι προς όφελός της. Ανοίγει ένα καινούριο κεφάλαιο για την προοπτική της, το οποίο υποβοηθά βεβαίως και τις σχέσεις της ως μέλος της Ε.Ε. για να παίξει το ρόλο της όσο το δυνατόν πιο θετικά και εποικοδομητικά. Και βεβαίως αυτό δεν μπορεί παρά να εκτιμηθεί από τις ευρωπαϊκές χώρες και να εκτιμηθεί ενόψει των διαπραγματεύσεων με ένα γόνιμο τρόπο προκειμένου να βρεθούν διέξοδοι για τη χώρα μας και στα δημοσιονομικά προβλήματα. Νομίζω ότι λοιπόν η πολιτική της κυβέρνησης είναι η μόνη πολιτική που αυτή την ώρα δίνει προοπτική στη χώρα και στην οικονομία μας. Προοπτική διεξόδου από την κρίση, προοπτική μιας ανεξάρτητης χώρας, η οποία θα κινείται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, όχι ως νεοαποικία αλλά με τη δικιά της ιδιαιτερότητα, με τη δικιά της φωνή, τις δικές της προοπτικές, συμβάλλοντας συνολικά θα έλεγα και στην ανάπτυξη της περιοχής μας και στην ανάπτυξη της Ευρώπης.

 =============================================





Tag "Ελληνικός αγωγός"

Πισω στην Αρχικη Σελιδα
Ενέργεια Οικονομία

Υπέρ μιας ρωσοευρωπαϊκής κοινοπραξίας για τον Turkish Stream η Gazprom

Μια ρωσοευρωπαϊκή κοινοπραξία θα μπορούσε να υλοποιήσει το σχέδιο κατασκευής αγωγού μεταφοράς φυσικού αέριου από τα σύνορα με την Τουρκία μέσω Ελλάδας. Αυτό δήλωσε ο επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, μετά


Ενέργεια Οικονομία

Την επόμενη εβδομάδα η υπογραφή του μνημονίου για τον «ελληνικό αγωγό»

Την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα αναμένεται να υπογραφεί μνημόνιο μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας για την κατασκευή του «ελληνικού αγωγού» φυσικού αερίου. Αυτό υποστηρίζει το ρωσικό πρακτορείο ΡΙΑ-Νόβοστι, το οποίο επικαλείται


Ενέργεια Οικονομία

Να μην πολιτικοποιήσει το θέμα του Turkish Stream καλεί η Μόσχα την Κομισιόν

Η Ρωσία διεξάγει διαπραγματεύσεις με κάθε χώρα ξεχωριστά για τον αγωγό Turkish Stream, καθώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δήλωσε ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Αλεξάντρ Νόβακ σε ρωσικά ΜΜΕ. Τσίπρας

================================================

 

«Ελληνικός Αγωγός» : Ο «Άγιος-Βασίλης» με πολλαπλά οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη για την Ελλάδα

«Ελληνικός Αγωγός» : Ο «Άγιος-Βασίλης» με πολλαπλά οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη για την Ελλάδα

ΑΝΑΜΕΤΑΔΟΣΗ

Του Νίκου Μπαρδούνια
Μπορεί μια συνεργασία της Ελλάδας με τη Ρωσία στον ενεργειακό τομέα να λειτουργήσει σαν αναπτυξιακό εργαλείο για την Ελληνική οικονομία σε περίοδο οικονομικής ύφεσης ;
Οικονομικοί αλλά και ναυτιλιακοί κύκλοι που εξειδικεύονται στην μεταφορά υγροποιημένου αερίου, υποστηρίζουν ότι αυτό είναι εφικτό και μάλιστα « σε σύντομο χρονικό διάστημα».
Η κατασκευή του « Ελληνικού Αγωγού» που θα αποτελεί συνέχεια του « Τουρκικού Αγωγού» και θα μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και των Βαλκανίων θα μπορούσε να μετατρέψει την Ελλάδα σε ενεργειακή δύναμη με πολλαπλά οικονομικά και γεωστρατηγικά οφέλη.
Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι παράλληλα, θα μπορεί να λειτουργεί και ο αγωγός ΤΑΡ αυξάνοντας τα οικονομικά και πολιτικά κέρδη της Ελλάδας. Ο «Ελληνικός Αγωγός» θα μπορεί να μεταφέρει 60 δις κ. μ. φυσικού αερίου ενώ ο ΤΑΡ αλλά 10 δις κ. μ.
Οικονομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι εφόσον συμφωνηθεί η κατασκευή του « Ελληνικού Αγωγού» αναμένονται σειρά θετικών οικονομικών αλλά και πολιτικών εξελίξεων όπως :
-Θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που θα έχουν είτε άμεσα σχέση με την εξυπηρέτηση του « Ελληνικού Αγωγού» είτε άμεσα σε τομείς παροχής υπηρεσιών ή υποστήριξης.
- Η Ελλάδα θα κερδίζει σε ετήσια βάση μεγάλα ποσά , ενδεχομένως το ποσόν να είναι άνω του ενός δις ευρώ, ως Τέλος για την μεταφορά του ρωσικού αερίου.
-Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ρωσική πλευρά ενδεχομένως να εξέταζε θετικά το ενδεχόμενο να συμμετάσχει στην κατασκευή μεγάλου ηλεκτρικού σταθμού ο οποίος θα λειτουργεί με φυσικό αέριο επιφέροντας, εκτός των οικονομικών κερδών και σημαντικά οικολογικά οφέλη στην προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης η Ελλάδα θα μπορούσε να εξάγει ηλεκτρική ενέργεια και σε γειτονικές χώρες όπως τα Σκόπια, η Σερβία, η Ουγγαρία ακόμη και η Ιταλία.
-Η κατασκευή και λειτουργία του Αγωγού θα συμβάλει στην βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας και Τουρκίας αυξάνοντας το αίσθημα ασφάλειας σε μια ευρύτερη περιοχή με πολλά προβλήματα και συχνές πολεμικές συρράξεις.
«Η υλοποίηση του ρωσικού σχεδίου για την μεταφορά φυσικού αερίου στην ΕΕ , μέσω της Ελλάδας με την βοήθεια του « Ελληνικού Αγωγού», μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντας βελτίωσης των εμπορικών και οικονομικών σχέσεων ανάμεσα στην Ελλάδα , την ΕΕ και την Ρωσία» ανέφεραν κύκλοι που ασχολούνται με ενεργειακά θέματα και συμπλήρωσαν: «Επιπλέον ο αγωγός θα φέρει πιο κοντά Ελλάδα και Τουρκία βελτιώνοντας το επίπεδο συνεργασίας καθώς θα υπάρχουν κοινά ισχυρά οικονομικά συμφέροντα».
Ακόμη οι ίδιοι κύκλοι σημείωσαν, ακόμη, ότι δεν κατανοούν την αντίδραση της ΕΕ και των ΗΠΑ για τον συγκεκριμένο αγωγό αφού θα βοηθήσει να καλυφθούν γρηγορότερα και φθηνότερα οι ανάγκες πολλών χωρών της ΕΕ.
« Από το 2019 και μετά που η Ρωσία θα σταματήσει να μεταφέρει φυσικό αέριος στην ΕΕ , μέσω της Ουκρανίας, η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό ενεργειακό κόμβο εφόσον έχει τεθεί σε λειτουργία ο « Ελληνικός Αγωγός» αναφέρθηκε
Πιο κοντά Ελλάδα και Τουρκία
Την εκτίμηση ότι ο αγωγός μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου που θα ονομάζεται στο τουρκικό έδαφος «τουρκικός αγωγός» και στο ελληνικό «ελληνικός», μπορεί να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας εξέφρασε ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Ρωσίας στην ΕΕ, Βλαντίμιρ Τσιζόφ.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο κ. Τσιζόφ υπενθύμισε ότι ο αγωγός σχεδιάζεται να διασχίζει υποθαλάσσια τον Εύξεινο Πόντο και κατά τα δύο τρίτα της διαδρομής του θα ταυτίζεται με τον παλαιότερα σχεδιαζόμενο αγωγό South Stream, η κατασκευή του οποίου ανεστάλη τον περασμένο Δεκέμβριο από τον Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος επικαλέστηκε τις σφοδρές αντιδράσεις εναντίον του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Ο αγωγός θα βγει στις ακτές της Τουρκίας, ανατολικά της Βαλκανικής χερσονήσου, δηλαδή στο ευρωπαϊκό τμήμα της Τουρκίας και εν συνεχεία θα προεκταθεί κατά μερικές δεκάδες χιλιόμετρα έως τα ελληνικά σύνορα. Κατόπιν δεν αναμένω ότι η ονομασία θα είναι τουρκικός αγωγός. Το πιθανότερο είναι ότι θα πρόκειται για «ελληνικό αγωγό», αν υπολογίσουμε τις όχι απλές σχέσεις μεταξύ των δύο αυτών χωρών», είπε ο Ρώσος διπλωμάτης, που θεωρείται ο σημαντικότερος «ελληνιστής» του ρωσικού ΥΠΕΞ.

 ================================================

==========-

 ====================================================

 

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ   ΑΓΩΓΟΣ

 

===============================================================

 

 

=================================================================

 



 =================================================
==============================================
 
=========================================================================

=================================================
-Την διαδρομή που θα ακολουθήσει το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα μεταφέροντας το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη περιγράφει η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, η οποία κατατέθηκε χθες (7/8/2013) προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από την εταιρεία του αγωγού. Η μελέτη εκπονήθηκε από κοινού από Έλληνες και ξένους ειδικούς ώστε να είναι εναρμονισμένη τόσο με την ελληνική νομοθεσία όσο και με τις διεθνείς πρακτικές που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).

Το ελληνικό τμήμα του αγωγού θα εκτείνεται από τους Κήπους του Έβρου στα ελληνοτουρκικά σύνορα μέσω Κομοτηνής, Νέας Μεσημβρίας (βορειοδυτικά της Θεσσαλονίκης) και θα καταλήγει στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η μελέτη που υποβλήθηκε αναφέρεται τόσο στον αγωγό όσο και στις προσωρινές υποδομές που απαιτούνται κατά τη φάση κατασκευής τους, καθώς και στις μόνιμες εγκαταστάσεις υποστήριξης της λειτουργίας του, συμπεριλαμβανομένων των βαλβιδοστασίων κατά μήκος της χάραξης και δύο σταθμών συμπίεσης που θα υπάρχουν στο ελληνικό τμήμα (σ.σ: στους Κήπους και στις Σέρρες).

Ο ΤΑΡ αρχικά θα έχει δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων ανά έτος. Από τους Κήπους μέχρι τη Νέα Μεσημβρία, η όδευση του αγωγού - που θα έχει μήκος περίπου 359 χλμ. - ακολουθεί σε μεγάλο μήκος τον υπάρχονται αγωγό αερίου της ΔΕΣΦΑ. Από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας και δυτικά προς τα ελληνοαλβγανικά σύνορα, η όδευση του αγωγού έχει μήκος 184 χλμ. και δεν ακολουθεί κάποια υπάρχουσα υποδομή.

Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η περιοχή επιρροής ορίζεται ως ένας διάδρομος 500 μέτρων κατά μήκος του άξονα της προτεινόμενης όδευσης (250 μέτρα πλάτος εκατέρωθεν) και 500 μέτρα από τα όρια των προτεινόμενων των εργοταξίων, των βαλβιδοστασίων, των αποθηκευτικών χώρων και των σταθμών συμπίεσης. Αυτή η ζώνη, σύμφωνα με τη μελέτη, θεωρείται επαρκής για να καλύψει την περιοχή που επί της ουσίας θα επηρεαστεί από τις δραστηριότητες του έργου και για τις εκτός των ορίων του έργου περιβαλλοντικές επιπτώσεις - όπως για παράδειγμα ο θόρυβος και η ποιότητα του αέρα.

Το ευρύτερο όφελος για την Ελλάδα, πάντως, αναμένεται να είναι η καταβολή του τέλους διαμετακόμισης και η φορολογία κατά τη διάρκεια της λειτουργίας. Μάλιστα, σε μελέτη που έχει εκπονήσει το ΙΟΒΕ έχει εκτιμηθεί ότι κατά την διάρκεια της ζωής του αγωγού τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου θα είναι της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ μέσω των φόρων. Επίσης, σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις, κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου θα δημιουργηθούν περίπου 2.000 άμεσες θέσεις εργασίας, ενώ συνολικά θα δημιουργηθούν και άλλες περίπου 10.000 έμμεσες θέσεις.

Όσον αφορά την μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων αυτή θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 30 Οκτωβρίου. Μάλιστα, οι συναντήσεις με τους φορείς θα διεξαχθούν από κοινή ομάδα αναδόχων μελετητών του ΤΑΡ, τοπικών υπεργολάβων μελετητών (Asprofos, Exergia) και εκπροσώπων του ΤΑΡ, ενώ από τις 16 Σεπτεμβρίου έως και τις 18 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθούν οι συναντήσεις με τις τοπικές κοινωνίες.


Τα βασικά σημεία της έκθεσης

Η κατασκευή και στη συνέχεια η λειτουργία του μεγάλου αυτού έργου που θα ξεπερνά τα 540 χλμ. - μόνο το ελληνικό κομμάτι - αναμένεται σύμφωνα με τη μελέτη να προκαλέσει προσωρινές και μόνιμες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στις περιοχές διέλευσης του αγωγού. Η κατασκευάστρια εταιρεία ΤΑΡ αναφέρει ότι αρκετοί καλλιεργητές θα υποχρεωθούν να αλλάξουν καλλιέργειες και άλλοι να τις εγκαταλείψουν, αφού πρώτα λάβουν τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις, όπως συμβαίνει πάντα σε κάθε μεγάλο έργο κοινής ωφελείας. Η ΤΑΡ AG παραδέχεται επιπλεόν ότι θα υπάρξουν κάποιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις κυρίως κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου αλλά και της λειτουργίας του.

Οι τακτικές συντηρήσεις του αγωγού - του οποίου η ζώνη ασφαλείας θα καλύπτει 250 μέτρα και από τις δύο πλευρές - δεν θα επιτρέπουν την βλάστηση δέντρων με βαθιές ρίζες. Έτσι, η μελέτη περιγράφει τις τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν κατά την διάρκεια των 3,5 χρόνων κατασκευής του έργου ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι παρενέργειες. Η ζώνη εργασίας του αγωγού θα απαιτήσει συνολικά περίπου 2.000 εκτάρια γης στο σύνολο των 543 χλμ. μήκους του αγωγού. Το 80% αυτής της έκτασης αποτελείται από γεωργικές εκτάσεις που έχουν υποστεί συχνές τροποποιήσεις στη χρήση και παρουσιάζουν μεγάλη κατάτμηση. Όπως σημειώνεται, μετά την αποκατάσταση και την επαναφύτευση της ζώνης ασφαλείας τα είδη της βλάστησης που δεν θα επηρεαστούν κατά τη λειτουργία είναι όσα έχουν μικρό ριζικό σύστημα.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός θα τοποθετηθεί μόλις ένα μέτρο κάτω από την επιφάνεια της γης και η σχετική μελέτη αναφέρει ότι η συνολική απώλεια των οικοτόπων που είναι καταγεγραμμένοι θα είναι προσωρινή και υπολογίζεται περίπου στα 376 εκτάρια.
(Πηγή: εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ)


 Εμείς από την πλευρά μας να υπενθυμίσουμε για μία ακόμη φορά ότι ο TAP μπορεί να μην ήταν εξαρχής η ιδανική λύση για την είσοδο της Ελλάδος στο ενεργειακό παιχνίδι, ήταν όμως πλέον η μοναδική ευκαιρία που της είχε απομείνει για την επίτευξη αυτού ακριβώς του στόχου. Για αυτό και χρειάζεται η μεγαλύτερη δυνατή υποστήριξη του σχεδίου απ' όλους τους άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενους παράγοντες.

Να σημειώσουμε επίσης και μια άλλη σημαντική εξέλιξη που δεν είναι άλλη από την υπογραφή σήμερα του Μνημονίου Συναντίληψης μεταξύ Κύπρου - Ελλάδας - Ισραήλ,  με το οποίο ανοίγει ο δρόμος για την ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών η οποία θα μπορούσε να επεκταθεί πέραν του καλωδίου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Το Μνημόνιο ,εκτός από τον τομέα ενέργειας (υποδομές, έρευνα και ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και φυσικοί πόροι) καλύπτει επίσης τη συνεργασία στην προστασία του περιβάλλοντος και τη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Αυτό το τελευταίο συγκρατήστε το καθώς είναι καθοριστικός παράγοντας για την σταθερότητα στη Μέση Ανατολή, αλλά και σε όλη την ευρύτερη περιοχή.

Φυσικά τα διάφορα δημοσιεύματα που μιλούν με νούμερα για κοιτάσματα υδρογονανθράκων και οικονομικά κέρδη από αυτά, δεν θα αναπαραχθούν εδώ, για τον απλούστατο λόγο ότι αυτά δεν είναι τίποτα άλλο παρά εκτιμήσεις με μεγάλο περιθώριο λάθους (τα δεδομένα που αναφέραμε πιο πάνω για τον TAP είναι εντελώς διαφορετική περίπτωση). Το σημαντικό είναι ότι κάτι κινείται και ο χρόνος θα δείξει αν και κατά πόσο θα ωφεληθούμε από αυτό.

=================================================

  Ενεργειακή Διπλωματία

Με άξονα το ενδιαφέρον με το οποίο παρακολουθούνται παγκοσμίως τα ζητήματα διεθνούς ενεργειακής πολιτικής στον 21ο αιώνα και θεωρώντας ότι οι οδεύσεις των αγωγών φυσικού αερίου, αλλά και πετρελαίου αποτελούν προτεραιότητα της εξωτερικής πολιτικής της χώρας μας, στο Υπουργείο Εξωτερικών λειτουργεί η Β7 Διεύθυνση Διεθνών Ενεργειακών Θεμάτων. Η Διεύθυνση παρακολουθεί τα διεθνή ενεργειακά ζητήματα και ιδιαίτερα τις ενεργειακές εξελίξεις στον τομέα των αγωγών φυσικού αερίου και πετρελαίου, των ηλεκτρικών δικτύων και δευτερεύοντος τα τεκταινόμενα στον χώρο της ΕΕ. Παράλληλα υποβοηθά το έργο του καθ’ ύλην αρμοδίου Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).

Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις έρευνες υδρογονανθράκων στην Ελλάδα, καθώς η χώρα επιχειρεί να αναπτύξει τις ενδογενείς πηγές της, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια αλλά και αυτή της ευρύτερης περιοχής της. Στον πετρελαϊκό τομέα, παρακολουθείται η πορεία των δύο Διεθνών Γύρων Παραχωρήσεων: Ο πρώτος αφορούσε τα 20 θαλάσσια οικόπεδα των περιοχών Ιονίου και νοτίως της Κρήτης και ο δεύτερος τις τρεις χερσαίες περιοχές στη Δυτική Ελλάδα (Άρτα-Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία, Βορειοδυτική Πελοπόννησος).

Στον τομέα του φυσικού αερίου, η Ελλάδα επιθυμεί να αναδειχθεί σε κόμβο διαμετακόμισης (αγωγοί φυσικού αερίου, τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου). Πρωταρχικής σημασίας είναι ο λεγόμενος Νότιος Διάδρομος, ο οποίος αποτελεί και μείζονα συνιστώσα της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ. Ο νέος αυτός διάδρομος θα προστεθεί στις διάφορες πηγές από τις οποίες προμηθεύεται φυσικό αέριο η Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι στην ενίσχυση της ασφάλειας και της ευελιξίας του ενεργειακού εφοδιασμού της. Ο Νότιος Διάδρομος περιλαμβάνει το σύστημα αγωγών SCP (South Caucasus Pipeline), TANAP (Trans-Anatolian Pipeline) και TAP (Trans-Adriatic Pipeline) μεταφέροντας φυσικό αέριο από την Κασπία (κοίτασμα Shah Deniz) προς την αγορά της Ευρώπης (Ν. Ιταλία) μέσω Γεωργίας, Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας.  Η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης για την υλοποίηση του TAP ελήφθη στο Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) στις 17.12.2014.

Ο αγωγός ΤΑΡ, μήκους 870 χλμ. εκ των οποίων τα 550 χλμ επί ελληνικού εδάφους, προβλέπεται να έχει μεταφορική ικανότητα 10 δις κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα αναβάθμισης στα 20 δις κ.μ. ανάλογα με τις μελλοντικές συνθήκες παραγωγής και ζήτησης. Ο ΤΑΡ ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας με την πρόβλεψη για προμήθεια 1 bcm ετησίως, ενώ δημιουργεί και νέες θέσεις εργασίας μέσω της εμπλοκής  ελληνικών μελετητικών και κατασκευαστικών εταιρειών. Τέλος, ο TAP έχει αναγνωριστεί ως «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος» (PCI) από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η Ενεργειακή Κοινότητα της Ευρώπης έχει χαρακτηρίσει τον αγωγό ως «έργο ενδιαφέροντος για την Ενεργειακή Κοινότητα» (ΕΕΕΚ).

Η Ελλάδα παρακολουθεί, παράλληλα, τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, μετά την ανακάλυψη -από το 2009 ως το 2011- κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ (Levantine Basin). Τα αποδεδειγμένα μέχρι σήμερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην ΑΟΖ του Ισραήλ και στο «οικόπεδο 12» στην ΑΟΖ της Κύπρου τροποποιούν τα γεωπολιτικά δεδομένα στην περιοχή και προστίθενται στις εναλλακτικές λύσεις τροφοδοσίας ενέργειας για την Ευρώπη, ως «Τρίτος Διάδρομος» φυσικού αερίου, μετά το  ρωσικό και το κασπιακό δίκτυο. Η χώρα μας προωθεί ενεργά την ιδέα κατασκευής ενός αγωγού, γνωστού ως EASTMED, ο οποίος θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου από την Λεκάνη της Λεβαντίνης στην Δ. Ευρώπη (Ν. Ιταλία) μέσω Κρήτης και Ηπειρωτικής Ελλάδας. Ήδη διεξάγεται η προβλεπόμενη μελέτη σκοπιμότητας, η οποία και θα καθορίσει την συνέχεια που θα δοθεί στο έργο.

Τον Ιούλιο 2013, η Ευρ. Επιτροπή, μετά την απόρριψη του Nabucco West, άρχισε να προωθεί σχέδιο υποκατάστασής του, μέσω ενός δικτύου διασυνδετήριων αγωγών, τον επονομαζόμενο «Κεντρικό Διάδρομο Φυσικού Αερίου». Ο εν λόγω διάδρομος θα αξιοποιεί τα εθνικά δίκτυα φυσικού αερίου της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας και θα ενώνει τις αγορές της Ελλάδας και της Ουγγαρίας και ενδεχομένως άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Μέρος του Κεντρικού Διαδρόμου είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). Ο IGB προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2017, ενώ έχει σχεδιαστεί να έχει δυνατότητα ανάστροφης ροής. Από το 2014 υπάρχει η δυνατότητα πραγματικής ανάστροφής ροής στον ήδη υπάρχοντα ελληνο-βουλγαρικό αγωγό Κούλα-Στρυμωνοχώρι, από τον οποίο η χώρα μας προμηθεύεται φυσικό αέριο προέλευσης Ρωσίας, μέσω των δικτύων Ουκρανίας, Ρουμανίας και Βουλγαρίας.

Ο όλος σχεδιασμός για την κατασκευή αγωγών φυσικού αερίου που θα αναδεικνύουν την Ελλάδα ως κόμβο διαμετακόμισης συμπληρώνεται από την εγκατάσταση υποδοχής και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στο σταθμό της Ρεβυθούσας, η οποία λειτουργεί ανελλιπώς από τις αρχές 2000, με εισαγωγή φυσικού αερίου κυρίως από την Αλγερία, βάσει μακροχρόνιου συμβολαίου. Ο σταθμός αυτός διαθέτει δύο δεξαμενές χωρητικότητας 130.000 κυβικών μέτρων σε υγρή μορφή. Το 2013 υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής και τρίτης δεξαμενής, χωρητικότητας 95.000 κυβικών μέτρων, με παράλληλη αύξηση 40% του ρυθμού αεριοποίησης και αναβάθμιση του μετρητικού σταθμού της Αγίας Τριάδας Μεγάρων, όπου βρίσκεται το σημείο εισόδου στου εθνικό δίκτυο. Η ολοκλήρωση του συνολικού έργου αναμένεται τον Μάρτιο του 2016.

Παράλληλα, έχουν υποβληθεί και εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. τρεις μελέτες σκοπιμότητας: α) Η κατασκευή πλωτών σταθμών επαναεριοποίησης ΥΦΑ στην Καβάλα και στην Αλεξανδρούπολη και β) το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης.

Τέλος, εξετάζεται η δυνατότητα μετατροπής του εξαντληθέντος πετρελαϊκού πεδίου Ν. Καβάλας σε αποθήκη φυσικού αερίου που θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων.

Σε ό,τι αφορά στον ηλεκτρισμό, το Υπουργείο Εξωτεριών  λειτουργεί επικουρικά προς τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία, λαμβάνοντας υπόψη την ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική που ακολουθείται και ενημερώνοντας επί του ζητήματος του εμπλεκόμενους ελληνικούς φορείς.

Στον αναπτυσσόμενο κλάδο των Ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), το Υπουργείο Εξωτεριών διαβουλεύεται με τους εμπλεκόμενους φορείς και παρακολουθεί σε ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τις νέες κατευθύνσεις και τάσεις της αγοράς αυτής.

Εν κατακλείδι, το Υπουργείο Εξωτερικών, μέσω των Διπλωματικών μας Αρχών στην αλλοδαπή παρακολουθεί όλες τις διεθνείς ενεργειακές εξελίξεις, τις διεθνείς συμφωνίες και τάσεις στον τομέα αυτό, καθότι προσδιορίζουν, εν πολλοίς, και τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Ομοίως, παρακολουθεί τα θέματα που προωθούνται στους διεθνείς και περιφερειακούς ενεργειακούς οργανισμούς, όπου λαμβάνονται αποφάσεις για το παγκόσμιο και ευρωπαϊκό ενεργειακό μέλλον.

(Νοέμβριος 2014

================================================

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: